Alena Klaćik

akademska slikarka i grafičarka
Alena Klaćik
( 9. avgust 1991 )

Alena Klaćik je rođena 09. 08. 1991. godine u Novom Sadu. Završila je osnovne studije na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, katedri za grafiku, u klasi Anice Radošević, 2014 godine. Iste godine upisuje master studije i završava ih 2016.. Pored grafike, intenzivno se bavi slikarstvom i crtežom. Višegodišnji stipendista je ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije, kao i stipendista “Dositeje” – fonda za mlade talente. Član je SULUV-a od januara 2015 godine. Učestvovala je na šezdesetak kolektivnih izložbi u zemlji i inostranstvu. Dobitnik je više nagrada za postignut uspeh u okviru studija, nagrade "Koreni", kao i treće Senfelder nagrade za izuzetna ostvarenja iz oblasti litografije u Nemačkoj.

Ana, koláž

 

(Auto)portreti Alene Klaćik


Iako je tek nedavno okončala studije i master kod profesorice Anice Radošević na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, Alena Klaćik je već u preludijskom periodu svoje umetničke avanture, ostvarila zapaženu izlagačku aktivnost u zemlji i inostranstvu. Nagrađivana je na izložbama u vreme studija, ali je posebno značajna treća nagrada Senefelder na internacionalnoj izložbi u Ofenbahu u Nemačkoj 2016. godine za izuzetna ostvarenja u domenu litografije.

Za ostvarivanje svoji likovnih zamisli Klaćikova se opredelila za danas pomalo skrajnutu litografiju. Opšti tehnološki progres je bitno uticao i na razvoj grafičkih tehnika i tehnologija, zaputivši ih ka dominaciji techne nad poiesisom. Zbog toga je, u aktuelnom trenutku, izuzetno zanimljivo opredeljenje Alene Klaćik baš za litografiju. Jer, kao ni u jednomn drugom grafičkom izvedbenom postupku, u litografiji se promoviše neposrednost same stvaralačke akcije, afirmiše se spontanitet izvedbenog poduhvata, podstiče i čuva utisak neposrednosti umetnikovog angažmana. Uostalom, upravo je posredstvom litografskog postupka, Alena Klaćik oslobodila vlastitu gestualnost i sopstvene ekspresionističke pretenzije, a potom dosegla specifičnu grafičku ubedljivost i eklatantnost.

Naslov aktuelnog grafičkog ciklusa Alene Klačik “Portreti” samo donekle nas upućuje na osnovno interesovanje mlade umetnice. Jer, ovde se nikako ne radi o uobičajenom statusu portretskog motiva. Izgled portreta je najčešće prizvan tek latentnom obrisnom linijom, dok se unutar nje odigrava jedna izuzetno živa, dinamična i dramatična igra snažnih poteza, gestualno nagomilanog raznobojnog crtovlja, izrazito ekspresionističkih poteza, linija… Ono što mnogo preciznije posmatračevu recepciju usmerava ka utisku portreta jeste činjenica da su ove grafike ponajčešće naslovljene ličnim imenima. Ilustrativan je izvod iz jednog umetničinog teksta: “Ovi glavoliki oblici, koje biram i posmatram kao likove, teže da postanu samostalni, emancipovani od njihovih srodnika. Oni imaju svoja imena, svoje lične odlike, svoje poreklo, jednom rečju: svoj identitet…” Klaćikova se, naravno, ne bavi karatkerističnim izgledom, još manje fizionomijom samog lika/lica portretisanih, nego nas izveštava o njihovom psihološkom statusu, individualizuje ih i kategorizuje po temperamentu, dosežući čak do Hipokratove tipologije ličnosti, te ovde prepoznajemo karaktere melanholika, kolerika, flegmatika ili sangvinika… Važno je napomenuti da ti i takvi “podaci” u ovim grafičkim listovima nikako nisu narativnog porekla i karaktera; oni su plod jedne autentične likovno-grafičke strategije; sve je ovde precizirano snagom i ekspresijom gesta; ritmom linijskog protoka ili načinom sedimentiranja crtovlja; tenzijom i intenzitetom čiste boje ili njenim “preklapanjem”; jedinstvenom kolorističkom atmosferom; ukupnom plastičkom strukturom; svežinom postupka i izraza. Zapravo, sadržaj, metafora i svojevrsna profilozofiranost stvarnosti ovde proističu iz – plastičkog ustrojstva grafičkog lista.

Alena Klaćik je mlada i energična umetnica koja nastoji da sačuva izvornost grafičkog izražavanja. Ona je dobro pripremljena i obučena grafičarka koja poštuje sintezu tehnae i poesisa kao konstutativnog preduslova grafičkog iskaza, koja insistira na primarnosti likovno-grafičkih elemenata (linija, boja, ton, ritam preciznost i „gustina“ otiska). Klaćikova sve svoje doživljaje, teme i motive “provlači” kroz vlastito biće, kroz sopstvenu biološku i duhovnu nervaturu obeležavajući ih karakterističnim damarima – koje potom konvertuje u personalizovani (estetski i etički) stav, u sugestivne ekspresionističke gestove i potentni sadržinsko-poetski naboj. Zbog toga se ovi njeni portreti mogu shvatiti i kao svojevrsne psihološke autoportretske studije a autentično ispovedna iskrenost mlade umetnice razotkriva, ne samo karakter njene personalne i umetničke osećajnosti, nego i njen odnos prema svetu i vremenu u kome živi i deluje. U opštoj “ikonosferi” kojom pulsiraju nerukotvorene elektronske slike najrazličitijeg karaktera, značenja i namera, Alena Klaćik nastoji da očuva humanitatis principia artis, te da tu maksimu pretvori u vlastiti stav i umetničku poruku.

 

                                                                                                                                                                                     Sava Stepanov

                                                                                                                                                                                          januar 2018.


                                                                                                                                      

Samostalne izložbe:

 

2016. Novi Sad, Galerija SULUV-a, "Individualizacija pojedinačnih formi"

2016.Novi Sad, Galerija Hol AUNS, „Master izložba“

2017. Novi Bečej, Narodna biblioteka Novi Bečej, Izložba u okviru kulturne večeri porodice Klaćik

2017. Novi Sad, Kulturni centar - Mali likovni salon, "1+1"

2018. Beograd, Grafički kolektiv "Traganje za identitetom"

 

Kolektivne izložbe:

 

2010 Prateći likovni projekat "Kišobrani" u okviru 55. Sterijinog pozorja, SNP Novi Sad;

2012 Akademija umetnosti Novi Sad, Završna izložba grafika studenata druge godine; Novi Sad;

Izložba fotografija studenata druge i treće godine,Foto kino savez Vojvodine; Novi Sad.

2013 Izložba grafika studenata treće godine, Galerija Hol, Akademija umetnosti Novi Sad ;

Izložba crteža studenata treće godine, Akademija umetnosti Novi Sad;

Izložba crteža studenata Akademije umetnosti Novi Sad i studenata Fakulteta likovnih umetnosti,„Galerija Hol”, Akademija umetnosti Novi Sad;

Izložba grafike malog formata, Grafički kolektiv, Beograd.

2014 Majska izložba grafike, Gelerija Grafički kolektiv; Beograd;

Bijenale studentske grafike, Dom kulture, Novi Beograd;

Izložba crteža studenata Akademije umetnosti Novi Sad i studenata Fakulteta likovnih umetnosti, Galerija fakulteta likovnih umetnosti, Beograd

Izložba grafika studenata četvrte godine grafike (klasa prof. Anice Radošević) Akademije umetnosti u Novom Sadu, Grafički centar, Beograd,

Završna izložba studenata četvrte godine Akademije umetnosti Novi Sad;

Galerija Rajka Mamuzića, Galerija Matice Srpske, Novi Sad,

„30 x 30“, Kulturni centar Zrenjanin,

Izložba grafike malog formata, Galerija Grafički kolektiv, Beograd;

2015. Izložba novih članova SULUV-a, Galerija SULUV, Novi Sad,

Izložba crteža studenata Akademije umetnosti Novi Sad i studenata Fakulteta likovnih umetnosti, Galerija Hol, Akademija umetnosti Novi Sad

Projekat „Zbrajalice“ , međunarodna izložba.

Univerzitet u Kvebeku, Kanada; Akademija umetnosti Verviers, Belgija; Akademija lepih umetnosti u Briselu; , Nacionalni univerzitet u Meksiku; Meksiko,„Zona imaginaria“, Buenos Aires; Argentina,Vigo univerzitet, Španija; Arhus akademija,Danska, Fakultet lepih umetnosti Lisabon, Portugal, Federalni univerzitet Rio Grande do Sul, Brazil, Rektorat - Univerzitet u Novom Sadu.)

Majska izložba grafike , Galerija Grafički kolektiv, Beograd;

Izložba likovne kolonije Bogdanci, „Štamparska radionica Sofija“,Makedonija;

Transformation „Art with a heart“,. Altrinham, Velika Bitanija;

Izložba 11. dodele Senefelder nagrade, Senfelder institut,. Ofenbah, Nemačka;

12. bijenale slovačkih likovnih umetnika, Galerija Zuska Medvedova, Bački Petrovac;

Bijenale savremenog crteža Pančevo, Istorijski arhiv u Pančevu, Pančevo;

Koreni na malom formatu, Galerija Rajka Mamuzića, Novi Sad;

Izložba grafika malog formata „Grafički kolektiv“,Beograd;

2016 Peto bijenale savremenog crteža Srbije , Muzej Vojvodine, Novi Sad;

Četvrti internacionalni salon grafike Kraljevo, Gradska galerija Kraljevo, Kraljevo;

Bijenale slovačkih likovnih umetnika sa teritorije Vojvodine, paviljon na tvrđavi, Niš.

Osten bijenale crteža, Osten muzej crteža, Skoplje, Makedonija;

Xuyuan internacionalno bijenale grafike, Art Institute, Peking, Kina

Koreni, izložba radova na malom formatu, Galerija Rajka Mamuzića, Novi Sad;

Izložba grafika malog formata „Grafički kolektiv“, Beograd;

2017. Peti internacionalni salon grafike Kraljevo, Gradska galerija Kraljevo;

Izložba studentske internacionalne graficke radionice Sofija, Galerija ALU, Sarajevo;

Izložba profesora i studenata katedre za grafiku AUNS, Kulturni centar Vafopulio, Solun, Grčka;

Majska izložba grafike, Galerija Grafički kolektiv, Beograd;

Treće međunarodno trijenale grafike, umetnički paviljon Cvijeta Zuzorić, Beograd

Koreni, izložba radova na malom formatu, Kulturni centar Stara Pazova.

14. Bijenale slovačkih likovnih umetnika, Galerija Zuska Medvedova, Bački Petrovac;

Zimska prodajna izložba, Mali likovni salon KCNS, Novi Sad;

Koreni 3, izložba radova na malom formatu, Muzej Srema, Sremska Mitrovica;

2018. Majska izložba grafike, Galerija Grafički kolektiv, Beograd;

14. Međunarodno bijenale minijaturne umetnosti, Kulturni centar Gornji Milanovac;

Osten bijenale crteža, Osten muzej crteža, Skoplje, Makedonija;

Treće međunarodno bijenale grafike, Dom kulture, Čačak;

Slikom za jedno, zajednički nastup zavoda za kulturu nacionalnih manjina, Savremena galerija Subotica,

Koreni 4, izložba radova na malom formatu, Galerija Mira Brtka, Stara Pazova;

Slikom za jedno, zajednički nastup zavoda za kulturu nacionalnih manjina, Dvorac Eđšeg; Novi Sad

MLS: Posle prekretnice vekova, Galerija SULUV-a, Novi Sad.

2019. Koreni 4, izložba radova na malom formatu, Muzej Srema, Sremska Mitrovica,

Slikom za jedno, Kulturni centar, Zrenjanin.

Slikom za jedno, Kulturni centar, Senta.

Izložba likovne kolonije Ugljevik, Kulturni centar Ugljevik, Bosna i Hercegovina.

15. Bijenale Vojvođanskih Slovaka, Galerija Zuska Medvedova, Bački Petrovac;

1. Bijenale mladih likovnih umetnika, Kulturni centar Gložani;

15. Bijenale umetnosti minijature; Kulturni centar Gornji Milanovac

Koreni 5, izložba radova na malom formatu, Galerija Mira Brtka, Kulturni centar Stara Pazova

 

Rafael

 

Nagrade/priznanja:

 

2015. Treća nagrada Senefelder za izuzetan uspeh iz oblasti litografije, Ofenbah, Nemačka

2019. "Koreni" nagrada za rad na malom formatu, Stara Pazova.

 

Kolonije:

 

„Refleksi ravnice“ fondacija Brtka-Kresoja, Stara Pazova – Petrovaradin

„Likovna kolonija štamparske radionice Sofija“ Bogdanci, Makedonija

"Likovna kolonija Ugljevik 2019", Ugljevik, Bosna i Hercegovina

 

Kolekcije:

 

Istorijski arhiv, Pančevo,

Internacionalna Senefelder fondacija, Ofenbah, Nemačka,

Osten galerija, Skopje, Makedonija,

Grafička radionica Sofija, Bogdanci, Severna Makedonija,

Kineski muzej grafike, Guanlan, Kina.

Kolekcija Centra za kulturu Filip Višnjić, Ugljevik, Bosna i Hercegovina

 

Vidi još:

Alena Klaćik (galerija slika)